SLK je nejmenší kabriolet, který u Mercedesu můžete pořídit. Nový, s pojmenováním SLC, vás vyjde na minimálně 960tis. Kč. V bazaru najdete předchozí generace o poznání levněji. První generace vypadá už na pohled zastarale. Druhá generace má ještě pořád vzhled, který dokáže zaujmout i v dnešní době. Nejlevnější vůz se dá sehnat kolem 150 tis. ale lepší exempláře se snadno vyšplhají přes 300 tis. Stojí opravdu za to? A proč si tak dobře drží svou hodnotu? Na to nejlépe odpovím, když se nějakým svezu. A tak se také stalo.
Měl jsem štěstí na jeden z těch hezčích exemplářů.
První dojmy?
Sedíte opravdu nízko. Jízda bez střechy je podivně příjemná. Řízení je překvapivě tuhé a motor s kompressorem má mnohem příjemnější vlastnosti než s turbem.
Pravděpodobně spoustu z těchto věcí již znáte, pro mě to ale bylo několik poprvé. Poprvé bez střechy a poprvé s kompresorem. Poprvé v autě, které se nesnaží za každou cenu mít 4 “sedadla” i když se na ty zadní dvě nevejdou ani malé děti, natož dospělí.
Vezměme to ale hezky popořadě!
Interiér působí dost luxusně i po těch letech. Ihned hledám kouzelný ovladač střechy. Nachází se u ruční brzdy. Budíky jsou hodně podobné těm v dnešních Mercedesech bez virtuálního kokpitu. Z auta čiší dravost a mám pocit, že se už nemůže dočkat, až se proženeme po okreskách. Po nastartování se motor lehce vytočí do vyšších otáček, aby mi dal jasně najevo, že to není žádný uchrochtaný nafťák, kterým jsem přijel. Už se nemůžu dočkat zvuku kompressoru!
Rozjíždíme se z parkoviště a já mám z řízení podobný pocit, jako z druhé generace Golfu. Posilování řízení možná ještě spí, ale to není vůbec na škodu. Právě na opak. Vozu to přidává na sportovním charakteru a lépe to propojí řidiče s vozovkou. Hned přichází na řadu další poznatek. Sedíme opravdu nízko. A střecha končí také nízko… Nutno říct, že měřím 1,90m, ale s nataženou střechou nemám žádný problém. Až když je střecha dole a nad hlavou se vám otevře nekonečný prostor, začnete naplno vnímat, kde je vlastně hrana čelního skla. Nevadí mi v řízení a vůbec mi nepřekáží. Bez střechy je ale prostě hodně viditelná.
Konečně jsme na okresce a ručička otáčkoměru může začít šplhat nahoru. Ke zvuku motoru se přidává decentní pištění kompressoru a otáčky stále přibývají. Nádherný pocit. Hodně podobný charakter atmosférickému motoru, což je a vždy bude výhoda kompressoru nad turbem. Zvuk kompressoru mi nevadí. Právě naopak ho mám rád, protože jedno z mých vysněných aut je Dodge Charger Hellcat a jeho zvuk kompressoru je pro mé uši absolutní slast!
120kW, které benzinová “jednaosmička” díky kompressoru produkuje, dokáže s autem pěkně zahýbat. Tuhost řízení, pěkný zátah a krátká dráha řadící páky vám pak z auta dává pocit malého a čiperného sporťáku. V základní verzi SLC se nachází motor laděný na 135kW, což je malý rozdíl a já si jsem jistý, že SLK druhé generace vám dokáže vykouzlit na okreskách úplně stejný úsměv jako nové SLC. Já osobně bych se rozhodně nebál dát šanci staršímu SLK. Dovedu si i představit, že až procestuji Evropu ve Fanfánovi, tak ho vyměním, za nějaký menší sporťák, jako je právě SLK.
Je dost netradiční, jak blízko k zadním kolům vlastně sedíte. To vám dá, i přes kompaktní rozměry vozu, pocit, že SLK má dlouhý čumák, který určuje směr a zbytek vozu, včetně vás, následuje jeho rozhodnutí. Díky tomu jsem měl pocit, že řídím mnohom větší auto, než jakým SLK ve skutečnosti je.
Za zmínku jistě stojí, že střecha se složí i vyloží za 22s. V našem případě fungoval mechanismus na jedničku a ta moc nad tím, jestli budu řídit kabriolet nebo kupé je prapodivně návyková. Pro hodně lidí může být také pevná střech SLK výhodou. Převážně psychologickou, “protože plátěná střecha přeci nemůže vydržet to, co pevná”. O tom jsem přestal pochybovat po tom, když jsem navštívil Londýn a viděl 90% kabrioletů s “obyčejnou plátěnou” střechou. Pokud zvládne počasí v UK, tak proč by to nezvládla i u nás? Bohužel jsem ještě kabriolet s plátěnou střechou neřídil, tak nemůžu porovnat ten pocit, ale to se snad brzy změní.
2004 Mercedes Benz SLK 250 000Kč
-
79%
-
65%
-
82%
-
49%
-
25%
-
41%
-
61%
-
85%